مصاحبه ها

1386/01/15 بخش حکومتی در رفع نارسایی‌های تجارت الکترونیکی کشور نقش مهمی‌ دارد

يك كارشناس فن‌آوري اطلاعات گفت: فرهنگ‌سازي در بخش عام، حلقه‌ي گمشده‌ي زنجيره‌ي تجارت الكترونيك در ايران است. 
حامد قنادپور در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر جهش خوب ايران در دو سال گذشته در زمينه‌ي تجارت الكترونيكي اظهار كرد: عامل جهش تجارت الكترونيكي در كشور بانك‌ها و پرداخت الكترونيك توسط آن‌ها بود كه با اعتماد نسبي مردم به خصوص در بخش نخبگان پيشرفت خوبي هم داشت. 
او در مورد وضعيت كنوني تجارت الكترونيكي در كشور و فاصله‌ي آن تا وضعيت مطلوب گفت: در زمينه‌ي Business to Business با وجود كاركرد بالاي اين فن‌آوري به دليل اين كه بانك‌ها و ساير نهادها هنوز به اعتماد لازم در اين زمينه نرسيده‌اند،‌ نتوانسته‌ايم به پيشرفت قابل ملاحظه‌اي برسيم اما در زمينه‌ي Business to Customer - برقراري ارتباط تجاري ميان يك بخش كسب‌وكار با مشتري - به دليل وجود اعتماد بيش‌تر در فرهنگ‌سازي در بخش عام پيشرفت خوبي داشته‌ايم كه در اين زمينه مي‌توان به پرداخت قبوض از طريق اينترنت اشاره كرد. 
وي با اشاره به اين كه شروع كار در زمينه‌ي تجارت الكترونيكي در ايران به دليل حمايت‌هاي وزارت اقتصاد و دارايي بانك مركزي و به طور كلي دولت، شروع خوبي بوده است،‌ با مهم ارزيابي كردن ادامه‌ي اين حركت ادامه داد: هر چند بخش خصوصي عامل گسترش تجارت الكترونيك در كشور است اما به دليل توان پايين بخش خصوصي در ايران، بخش حكومتي مهم‌ترين نقش را در برطرف كردن نارسايي‌ها در اين بخش دارا است، ضمن اين كه وجود امكان استفاده از اينترنت براي همگان نيز از ديگر عوامل پيشرفت در زمينه‌ي تجارت الكترونيكي است. 
قنادپور همچنين با اشاره به شاخص تجارت الكترونيك به عنوان يكي از مولفه‌هاي توسعه‌يافتگي گفت:‌ بسياري از كشورهاي جهان سومي‌ آسيايي با استفاده از همين شاخص توانسته‌اند، ‌علي‌رغم پايين بودن ساير شاخص‌هايشان در مقايسه با ايران به عنوان كشورهاي توسعه‌يافته‌تري در سطح جهاني مطرح شوند.

خبرگزاری ایسنا