مصاحبه ها

1396/11/16 سید حامد قنادپور: تصمیم بانک مرکزی درباره بستر USSD در راستای منافع ملی است

زمزمه‌ها درباره ایجاد محدودیت برروی بستر USSD هنوز ادامه دارد. عده‌ای رای به ناامن بودن آن داده‌اند و عده‌ای دیگر آن را در کسب‌وکار خود موثر می‌دانند و اعتقاد دارند هنوز جایگزین‌های مطلوبی برای آن ایجاد نشده است یا دسترسی به آنها برای همه میسر نیست.

مهندس سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، از جمله موافقان ایجاد تغییرات برروی USSD است. او اعتقاد دارد این اقدام بانک مرکزی بسیار ارزشمند و شجاعانه است و باوجود تمام جذابیت‌ها از ابتدا نباید به سمت آن می‌رفتیم چراکه حفظ امنیت مردم، بسیار مهم‌تر است.

سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا با بیان اینکه استفاده از بستر USSD از ابتدا اشتباه بود و نباید از آن استفاده می‌شد، گفت: «به‌هیچ عنوان نباید تراکنش‌های حوزه بانکی و پرداخت برروی بستر USSD می‌رفت اما به‌دلیل زیاده‌خواهی اپراتورها و برخی فعالان حوزه پرداخت، به اشتباه به سمت استفاده از آن رفتند. درواقع این کار از ابتدا کارشناسی نشده بود و باوجود جذابیت‌ها نباید به سمت آن می‌رفتند چراکه مدل‌های تعامل سودجویانه در این بستر و شیوه کسب‌وکار آن نادرست بود.»
او درباره میزان امنیت اپلیکیشن‌های موبایلی تصریح کرد: «بستر اپلیکیشن‌های موبایلی نه‌تنها مناسبت‌تر و امن‌تر است، بلکه قابلیت برنامه‌ریزی دارد اما سایر بسترها این امکان را برای ما فراهم نمی‌کنند. از طرفی درحال حاضر ضریب نفوذ تلفن هوشمند بالاست و ایجاد محدودیت در بستر USSD راهکارهای جایگزین متعدد دارد. درباره این تصمیم باید بگویم ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است.»

قنادپور با اشاره به فشار اپراتورها برای عدم ایجاد محدودیت برروی این بستر گفت: «فارغ از ایجاد تغییرات برروی بستر USSD، اپراتورها باید هزینه شبکه توزیع شارژ را بدهند. فشاری که اپراتورها برای عدم تحقق این محدودیت ایجاد می‌کنند هم به این دلیل است که نمی‌خواهند این هزینه را بپردازند.»
مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا عملکرد بانک مرکزی را ارزشمند و شجاعانه خواند و گفت: «امیدوارم بانک مرکزی برروی این موضع ایستادگی کند و بداند حمایت شبکه پرداخت و بانک‌ها را دارند. با این اقدام بسیار مهم، امنیت کاربران هم حفظ می‌شود. ما نباید چرخ را از اول اختراع کنیم، مدل‌هایی در دنیا وجود دارد که می‌توانیم با اجرای آنها بهره کافی را ببریم. دیگر اقدام مؤثر و ارزشمند بانک مرکزی در بحث تسویه حساب پایانه‌های فروش بود که به اعتقاد من اقدامی منطقی است. متاسفانه شاهد هستیم که در این تصمیم‌گیری‌ها برخی نگران منافع شخصی خود هستند تا منافع ملی. این دو تصمیم بانک مرکزی در راستای منافع ملی است.»