مصاحبه ها

1396/09/07 شنا در اقیانوس آبی / سیدحامد قنادپور مدیرعامل شرکت ارتباط فردا را بیشتر بشناسید

در این سال‌ها آنها که استراتژی بلدند، از واژه‌ای استفاده می‌کردند به نام اقیانوس آبی. در سال ۲۰۰۵ کتابی تحت عنوان راهبرد اقیانوس آبی که حاصل کار ۲۰ ساله پروفسور چان کیم و پروفسور رنه مابورنیا بود، منتشر شد و در کمتر از یک سال میلیون‌ها نسخه از آن به ۴۱ زبان دنیا ترجمه و فروخته شد. استراتژی اقیانوس آبی نتیجه دو دهه تحقیق و مطالعه روی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت طی ۱۰۰ سال گذشته است، این رویکرد به‌کارگیری و پیروی هم‌زمان از دو نوع استراتژی تمایز و استراتژی کاهش هزینه است.

درعین‌حال مجموعه‌ای از متدولوژی‌ها و ابزارهای مدیریتی برای ایجاد یک فضای بازار جدید و بی‌رقیب را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. اخیراً جلد دوم این کتاب هم منتشر شده است. حامد قنادپور یکی از مدیران فناوری‌های بانکداری در ایران است که به‌خوبی این مفهوم را درک کرده و در سال‌های گذشته سعی کرده است در اقیانوس آبی شنا کند. قنادپور در شرکت ارتباط فردا سبک و نسل جدیدی از کسب‌وکارهای پرداخت را ایجاد کرد. او در ارتباط فردا به‌جای اینکه به‌دنبال مجوز باشد، سعی کرد در چارچوب قوانین موجود، کسب‌وکاری در زمینه تجارت الکترونیکی ایجاد کند که تمرکزش بر ایجاد ارزش افزوده است. تا مدت‌ها این شرکت تحت نام بانک آینده بود، اما با حرکت این شرکت برای ورود به بورس به‌مرور از زیر نام بانک آینده خارج شده است.



شبکه راه پرداخت در حاشیه سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت گفت‌وگویی با قنادپور انجام داده بود که می‌توانید آن را مشاهده کنید. او امسال در هفتمین همایش سراسری مراکز ارتباط فردا هم گفته بود: «تغییرات ساختار ذهنی باعث شد که رؤیا و ایده اولین سوپرمارکت خدمات مالی در کشور اجرایی شود و حال رویای جدید و بزرگ‌تری در سر داریم که تحقق آن نزدیک است.» رویای جدید آنها با توجه به شواهد موجود و با توجه به حرکت ارتباط فردایی‌ها در اقیانوس آبی از جنس روندهای موجود در ایران نیست. احتمالاً آنها به‌دنبال پیاده‌سازی اولین بانک مجازی مبتنی بر بانکداری باز در ایران هستند. با نگاهی به فینوتک سرنخ‌هایی خوبی به‌دست می‌آید. در آینده نزدیک خبرهای متفاوتی از ارتباط فردا خواهیم شنید.