سخنرانی ها و میزگردها

1398/03/12 از کارآفرینی تا جذب سرمایه / CVCها آینده سرمایه‌گذاری هوشمند هستند

تیم‌ها علاوه بر سرمایه، به دانش و ارتباطات سرمایه‌گذار هم نیاز دارند
میلاد قاسم‌زاد، معمار تجارت ابر آروان، سخنران بعدی رویداد بود. او به داستان شکل‌گیری ابر آروان و جذب سرمایه‌اش از فناپ پرداخت و توضیح داد که یک سرمایه‌گذار هوشمند، چگونه به استارت‌آپ در گرفتن تصمیمات درست و رشد آن کمک می‌کند.
به گفته قاسم زاد، همراهی فناپ با ابر آروان، ضمن آنکه منابع و شناخت درستی را در حوزه فعالیتی فناپ در اختیار ابر آروان قرار داده، به ایجاد ارتباطات بهتر برای ابر آروان با فعالان حوزه و در نتیجه رشد ابر آروان کمک کرده است.

 

اهمیت رشد اکوسیستم کارآفرینی در موفقیت تیم‌ها
پنل بعدی با عنوان «رشد و توسعه اکوسیستم» و با حضور محمدرضا سبحان مدیر باشگاه کارآفرینی تیوان و مصطفی مکارم مدیرعامل شتاب‌دهنده فردوسی برگزار شد.

سبحان در این پنل، از تجربه رشد اکوسیستم تهران صحبت کرد. سبحان به اهمیت فرآیند تبدیل ایده به محصول اولیه MVP، اشاره کرد. به گفته او ایده‌ها برای تبدیل به محصول اولیه به تشکیل تیم نیاز دارند و این اتفاق در اکوسیستم رخ می‌دهد. بنابراین شکل‌گیری و بلوغ اکوسیستم اهمیت دارد و مراکز دانشگاهی و حمایت‌های دولتی، در این راه بسیار تاثیرگذارند.

سبحان شهر تهران را در ایجاد اکوسیستم کارآفرینی موفق دانست و شرط موفقیت مشهد را همکاری و هم‌افزایی اشخاص،‌سازمان‌ها و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال بومی با ترغیب تبدیل سرمایه‌گذاران سنتی به حوزه‌های تکنولوژی‌محور دانست.

همچنین در این پنل مطرح شد که بلوغ اکوسیستم باعث اعتمادسازی و ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه و همکاری با استارت‌آپ‌ها می‌شود.

 

همکاری فعالان مختلف اکوسیستم، لازمه موفقیت اکوسیستم است
اکبر هاشمی سخنران بعدی برنامه بود. او با اشاره به خاطره پیشین خود از شهر مشهد، همکاری میان فعالان مختلف اکوسیستم کارآفرینی را لازمه موفقیت اکوسیستم دانست و گفت: «من چند سال پیش می‌خواستم خیلی جدی در فضای کارآفرینی مشهد حضور پیدا کنم. اما آنقدر خود فعالان زیست بوم با یکدیگر اختلاف داخلی داشتند که ورود من به اکوسیستم مشهد منتفی شد. برای اینکه اکوسیستم کارآفرینی بخواهد در شهری شکل بگیرد نیازمند همکاری فعالان مختلف اکوسیستم با یکدیگر است و در مشهد هم اگر این همکاری رخ ندهد، اکوسیستم شکل نمی‌گیرد.»

 

جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها، به تصمیم‌سازی‌های بهتر منجر می‌شود
سید حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و علی زواشکیانی مدیرعامل هولدینگ بین‌المللی پمکو، اعضای پنل «استارت‌آپ‌ها در انقلاب صنعتی چهارم» بودند.

اعضای پنل در ابتدا به معرفی انقلاب‌های صنعتی قبلی جهان و علت‌های شکل‌گیری آنها و تحولات ایجادشده توسط آنها پرداختند.



در ادامه پنل مطرح شد که انقلاب بعدی صنعتی انقلاب در حوزه تکنولوژی خواهد بود و داده محور است. به گفته پنلیست‌ها، حجم داده‌ها در جهان در حال افزایش روزافزون است و در نتیجه، بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها در جهان هم در این زمینه انجام می‌شود.

همچنین مطرح شد که در حال حاضر در کشورمان پراکندگی حجم داده‌ها بسیار زیاد است و برای اینکه بتوانیم در کنار دیگر کشورها رشد کنیم، باید عزم جدی برای جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های بهتری را با استفاده از این داده‌ها داشته باشیم.

یکی از موارد دیگر مطرح‌شده در پنل آقای قنادپور و زواشکیانی این بود که مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر کشور، در کنار تمام مشکلاتِ پدید آمده، فرصت‌هایی را هم ایجاد کرده است.

 

جسارت لازمه کارآفرینی است
رضا کلانتری نژاد مدیرعامل شرکت هم‌آوا، سخنران بعدی بود. او ضمن تعریف ماهیت کارآفرینی، بر اهمیت جسارت داشتن کارآفرین برای انتخاب مسیرهای سخت تاکید کرد و گفت: «اگر کارآفرین نتواند شرایط سخت را تحمل کند، شاید بهتر باشد که اصلا به سراغ کارآفرینی نرود و همان مسیرهای سنتی را انتخاب کند.»

همچنین بحث مهاجرت کارآفرین‌ها مطرح شد. مدیرعامل شرکت هم‌آوا معتقد بود که در ایران فرصت‌های خوبی برای کارآفرینی وجود دارد و شرایط در کشورهای خارجی بعضا سخت‌تر است.

 

ارائه API و فضای کار به تیم‌های مشهدی
عنوان پنل بعدی این رویداد «فرصت‌های کارآفرینی در شهر مشهد» بود و شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد و علیرضا جاوید عربشاهی، مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک و مشاور معاونت علمی آستان قدس در این پنل از رویکردهای شهر مشهد و مرکز رشد آستان قدس گفتند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد، ارائه داده‌های باز (Open Api) و ارائه فضای کاری به کسب‌وکارها را موثرترین اقداماتی دانست که شهرداری می‌تواند در قبال استارت‌آپ‌ها انجام دهد و گفت: «شهرداری معتقد است که پول دولتی به اکوسیستم کسب‌وکارهای نوپا آسیب می‌زند. هدف شهرداری هم پول دادن نیست. ما سعی می‌کنیم با باز کردن دسترسی‌ها به اطلاعات، به کسب‌وکارها کمک کنیم تا بتوانند ایده‌های نوآورانه بدهند و محصولات بهتری ارائه بدهند.»

در ادامه عربشاهی به رویکرد آستان قدس در زمینه ارائه فضای کاری و سرمایه‌گذاری‌های بذری (Seed Investment) اشاره کرد. به گفته او، تاکنون بیش از هزار تیم موردحمایت مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک و مشاور معاونت علمی آستان قدس قرار گرفته‌اند که بیش از ۳۰۰ تیم موفق بوده‌اند.

رویداد «افطاری کارآفرینی» با همکاری مشترک مرکز نوآفرینی فینووا و شتاب‌دهنده هاوش برگزار شد. فینووا با هدف کمک به بلوغ اکوسیستم استارت‌آپی در شهر مشهد، از سال گذشته یک فضای کار اشتراکی در این شهر راه‌اندازی کرده است.

مرکز شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری فینووا با تمرکز بر جذب و توانمندسازی تیم‌های استارت‌آپی، در حوزه فین‌تک فعالیت می‌کند. شتاب‌دهنده فینووا با حضور شبکه‌ای از منتورها و مشاوران از یک سو و شبکه سرمایه‌گذاران از سوی دیگر، این فرصت را در اختیار صاحبان محصول قرار می‌دهد تا برای توسعه محصول و بازار خود برنامه‌ریزی کنند و در این مسیر از حمایت تجربی و مالی فینووا بهره ببرند.