سخنرانی ها و میزگردها

1394/06/17 حضور در میز گرد شهر هوشمند

حضور در میزگرد «بانکداری الکترونیکی؛ ضرورت تحقق شهر هوشمند» : قنادپور: واقعیت این است که با توجه به حس نوستالژیکمان وقتی اسم شهر هوشمند می‌آید به قالب فیلم‌ها و کارتون‌ها و یک فضای تخیلی می‌رویم. البته خوب است چراکه این تخیل‌ها هستند که نوآوری را به وجود می‌آورند. ولی خب در زبان علمی ما باید به سراغ روندها برویم. شهر هوشمند جایی است که باید درونش زندگی کنیم و خیلی فضایی نیست، بلکه یک اتفاق ساده است که باید هوشمندی را وارد زندگی خود بکنیم. برای مثال در همین تهران این امکان وجود دارد که شما می‌توانید وضعیت ترافیکی شهر را ببینید و بعد تصمیم بگیرید که از کدام مسیر بروید؛ اما در اینترنت قابل‌دسترسی است و مسلماً وقتی کسی می‌خواهد سوار ماشین شود نمی‌رود به اینترنت مراجعه کند و نیاز به این است که آن را روی موبایل بیاورد. حرف من این است که ما خیلی از سرویس‌ها را داریم اما جایی که مشکل داریم، مسئله یکپارچه‌سازی و همگرایی آن‌هاست؛ یعنی اگر ما بتوانیم سرویس‌های بانکی خود را با سرویس‌های شهری یکی کنیم، همان هوشمندی حاصل می‌شود. البته پارامترهای دیگری مانند تجربه کاربری هم وجود دارد. من باید حتماً اپلیکیشنی که می‌خواهم با آن کار کنم حس خوبی به من بدهد و اگر این حس خوب را ندهد و از آن استفاده نکنم نمی‌توانیم به آن هوشمندی برسیم.
اگر با همین مفهوم یکی شدن پیش برویم اتفاقات خوبی میفتد. در همین تهران شهرداری سرویسی ارائه می‌کند که یک اپلیکیشن موبایل است و وقتی می‌خواهید از نقطه‌ای به نقطه دیگر بروید شما را راهنمایی می‌کند که از کدام ایستگاه سوار شوید، کجا پیاده شوید، کدام سمت بروید و چقدر طول می‌کشد. با وجود اینکه سرویس جالبی است اما ما از آن استفاده نمی‌کنیم. چرا؟ چون جایی که باید، نیست.
به نظر من با فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان آن ۹۲ درصدی که آقای عزیزی گفتند را به بالای ۹۹ درصد برسانیم. بانک‌ها در حال حاضر این قابلیت را دارند که بالای ۹۹ درصد سرویس‌هایس که شما لازم دارید را به‌صورت غیرحضوری ارائه دهند و آن یک درصدی هم برای مثال برای احراز هویت به کار می‌رود را برایش سرویس ارائه در محل گذاشته‌اند و دیگر نیازی نیست که شما به شعبه مراجعه کنید و شعبه پیش شما می‌آید. برای این کار باید شبکه‌های مختلف مثل سلامت، شهرداری‌ها، زیرساخت، بانکی و … با هم یکی شوند.
در شبکه بانکی هم اتفاقات بزرگی افتاده است. برای مثال ما در این شبکه امکاناتی را داریم که روند PFM را پیش برده است. این محصول موجود است و خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند و به شما تحلیل درآمد و هزینه را می‌دهد. یکی از نکات شهر هوشمند این است که شما سبک زندگی خوبی داشت باشید. شهر هوشمند وقتی قشنگ می‌شود که برای مثال وقتی شما در فروشگاه اینترنتی می‌خواهید خریدی انجام دهید که روی اپلیکیشن موبایلتان وجود دارد، در لحظه خرید شما باید بتوانید مشاوره بگیرید که این ماه خرج‌های شما به شکل بوده است و مثلاً بیشتر از حدنصاب برای پوشاک هزینه کرده‌اید.
در شبکه بانکی در حوزه موبایل هم اتفاقات خوبی افتاده است. یکی از روندهای مهم بحث SOLOMO است که اگر این‌ها را در کنار همان یکی شدن قرار دهیم اتفاقات خوبی خواهد افتاد. همه‌چیز به سمت اجتماعی شدن می‌رود و باید همه‌چیز بر روی نزدیک‌ترین دستگاه مورداستفاده به فرد که همان تلفن همراهش است موجود باشد. پس باید رو موبایل و محلی‌سازی کردن تأکید کنیم.