در مطبوعات

1387/07/08 کارشناس فن‌آوری اطلاعات: ایجاد امنیت و فرهنگ‌سازی چالش پیش روی پول الکترونیکی است

يش‌نياز واقعي براي توسعه و گسترش پول الكترونيكي به بحث امنيت مجازي تبادلات مالي منوط است كه در دو شاخه اصلي امنيت و سعي در محرمانه ماندن اطلاعات قابل بررسي است. 

حامد قنادپور - كارشناس فن‌آوري اطلاعات - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر الفباي زيرساختي در جهت گسترش و تعميق پول الكترونيكي در حد قابل قبولي به سر مي‌برد و مي‌توان در كنار توسعه روز به روز بسترها به رايج شدن پول الكترونيكي اميدوار بود اما قطعا بحث امنيت مالي يكي از چالش‌هاي ذهني مصرف‌كنندگان را به خود اختصاص خواهد داد. 
وي افزود: در كنار جنبه‌ها و پيش نيازهاي فني كه دور از دسترس نيستند، بحث فرهنگ‌سازي در استفاده از پول الكترونيكي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است به طوري كه بعد از مسايل فني، اصلي‌ترين بحث مطرح در اين زمينه به شمار مي‌رود. 

او تصريح كرد: به عنوان مثال وقتي براي نخستين بار بحث خودپردازها در كشور مطرح شد، استقبال از اين موضوع به نحوي بود كه كم‌تر كسي حاضر به معاوضه‌ي پول نقد خود با كارت‌هاي اعتباري بانك‌ها بود اما با گذشت زمان، عوامل اجرايي توانستند با راهكارهاي مناسب به تدريج فرهنگ استفاده از اين تكنولوژي را در بين مردم رايج كنند و اين زمينه‌اي شد براي اين كه در اين راستا گامي به جلو برداشته شود. 
اين كارشناس IT با اظهار اميدواري از نحوه‌ي سياست‌گذاري‌ها اظهار كرد: امروزه در رايج كردن فرهنگ استفاده از پول الكترونيك حضور وزارت اقتصاد و دارايي به عنوان متولي و نگرش كلي بانك مركزي مي‌توانند با علاقه‌مند كردن يا موظف كردن بانك‌ها به توسعه و افزايش شبكه POS، بخش عظيمي از اين كار را پوشش دهند. 

قنادپور بانك‌هاي خصوصي را به عنوان پيشتازان اين عرصه در زمينه گسترش پول الكترونيكي بعد از فعاليت‌هاي رو به رشد بانك‌هاي دولتي معرفي كرد. 
او با تاكيد بر نقش دولت و مجلس در اين باره گفت: در ديدگاه ديگر دولت و نظام حاكم نيز مي‌توانند بخش قابل توجهي از فرهنگ‌سازي را پوشش دهند و حركت‌هاي خوبي را در حوزه‌ي زيرساختي و فني انجام دهند چراكه به اندازه‌ي وسعت ابعاد فني و در كنار پردازش زيرساخت‌هاي ارتباطي تشكيل مراكز داده‌اي كه بتواند اين قضيه را به طور كامل و در همه‌ي سطوح در نظر بگيرد ضروريست است. 

وي با بيان اين كه در پيوستن به شبكه‌ي پول الكترونيكي جهاني بايد حركت‌هاي جدي صورت بگيرد خاطر نشان كرد: متاسفانه كشور ايران در حوزه‌ي بين‌المللي جزوه معدود كشورهايي است كه به شكل گسترده پول الكترونيكي وصل نيست و از مزيت‌هاي ارايه اين تكنولوژي محروم است. 
او گفت: اگر خواهان پيوستن به سازمان جهاني تجارت جهاني و پيگيري پروژه‌هاي كلان در حوزه‌ي ICT باشيم بايد در اين راه مصمم بود تا چرخ بازار اقتصاد كشور روان‌تر بگردد. 

اين كارشناس تصريح كرد: امروزه حتي نگاه و ديدگاه غالب كشورهاي غرب در سطح عمومي و عوام جامعه، ديدگاه استفاده از پول الكترونيكي است و پيش زمينه ذهني آن‌ها براي زندگي روزمره استفاده از كارت‌هاي اعتباري و هوشمند بانكي است و به ندرت اتفاق مي‌افتد كه به وسيله‌ي اسكناس مبادلات كالاها را انجام دهند. 
قنادپور در پايان اظهار كرد: با استفاده از دو جوهره‌ي اصلي استفاده از پول الكترونيكي كه گسترش فرهنگ استفاده و پيوستن به شبكه‌ي الكترونيكي در دنيا را در برمي‌گيرد، مي‌توان از شكاف‌هاي ايجاد شده رها شد تا هزينه‌هاي اضافي را كه در اين حوزه به اقتصاد كشور تحميل مي‌شود برداشت. 

منبع لینک